دستور Hatch (هاشورزنی)
قبل از یادگیری نحوه اضافه کردن هاشور به اتوکد، باید با دستور hatch در اتوکد که وظیفه هاشورزنی برعهده داره آشنا بشید که در ادامه بصورت کامل به این موارد میپردازیم!
با استفاده از دستور hatch میتوان در محیطهای بسته هاشور ایجاد کرد.
محل قرارگیری دستور Hatch
1- نوار Ribbon ⇐ سربرگ Home ⇐ پانل Draw ⇐ دستور Hatch
2- منوبار ⇐ در منوی Draw ⇐ دستور Hatch
3- در نوارابزار Draw ⇐ دستور Hatch
شیوه فعالسازی دستور Hatch
1- کليک چپ بر روی اين دستور در محلهای مذکور
2- تایپ حرف H در خط فرمان و زدن کلید Enter از روی کیبورد
روند کار: فعال کردن دستور (به یکی از دو شیوهی فوق)، مشاهده میشود که پارامترهای درون نوار Ribbon تغییر میکند و یک سربرگ جدیدی تحت عنوان Hatch Creation در قسمت بالایی نوار Ribbon اضافه میشود که با گزینههای درون این سربرگ شما قادر خواهید بود تنظیمات هاشور را انجام دهید؛ اما همانطور که مستحضرید در خط فرمان هم چند پارامتر به نمایش درآمده، با چپ کلیک کردن روی گزینهی Setting، پنجرهای برای شما به نمایش درخواهد آمد تحت عنوان Hatch and Gradient، این پنجره برای کاربران قدیمی اتوکد که از حالت کلاسیک استفاده میکردند مهیا شده است و پارامترهای درون این پنجره دقیقا مشابه پانلهای نوار Ribbon میباشد.
به همین علت برای راحتی کار و یادگیری حالت Ribbon و تسریع در امر هاشورزنی از توضیح اضافه (پنجرهی Hatch and Gradient) پرهیزکرده و به شرح کامل پانلها و ابزارهای درون نوار Ribbon میپردازیم.
با فعالسازی این دستور و انتخاب یک محیط بسته (با چپ کلیک موس) و فشار دادن کلیک Enter عملیات هاشورزنی برای کاربر انجام میشود اما برای ویرایش و تنظیمات هاشور فقط کافی است که نشانگر موس را روی هاشور مدنظر برده و چپ کلیک کنید تا در نوار Ribbon، تنظیمات آن برای شما ظاهر شود.
در ادامه هریک از پانلها و گزینههای دستور Hatch در نوار Ribbon شرح داده خواهد شد.
تنظیمات این دستور در نوار Ribbon به 6 بخش مجزا تقسیم میشود:
1- پانل Boundaries: با استفاده از این بخش میتوانید محدودهی هاشورزنی (مرز هاشور) خود را مشخص کنید.
Pick Points: با انتخاب این گزینه میتوانید درون محدودهی بستهای که میخواهید هاشور بزنید چپ کلیک کنید تا بهعنوان یک مرز بسته معرفی گردد و هاشور درج شود.
Select: با انتخاب این گزینه میتوانید اشکال یکپارچه مانند Rectangle ،Ellipse ،Circle و… که قرار است به طور کامل هاشور بخورد، انتخاب نمایید تا به نرمافزار معرفی گردد و هاشور ایجاد شود.
Remove: اگر در انتخاب محدوده هاشور اشتباه کردید، میتوانید با کلیک بر روی این گزینه و انتخاب محدوده موردنظر، آن را از وضعیت انتخاب خارج نمایید تا هاشور در آن درج نگردد و یا بهصورت پیشفرض اگر چندین شکل دیگر درون یک محدوده هاشور قرارگرفته باشد در زمان هاشورزنی، این اشکال بسته داخل این محدوده؛ درونشان هاشور درج نمیگردد که با انتخاب این گزینه میتوان این محدودهها را ملغی نمایید.
Recreate: اگر هاشور شما مرز نداشته باشد با انتخاب این گزینه میتوانید برای هاشور درج شده مرز ایجاد کنید؛ از نوع Polyline (چندخطی)، Region (یک ناحیه بسته) که لازم به ذکر است حالت Polyline به مراتب بهتر میباشد.
2- پانل Pattern: با استفاده از این پانل میتوانید الگوهای هاشور را مشاهده و در صورت لزوم میتوانید شکل هاشور مدنظر را تغییر دهید.
3- پانل Properties: با استفاده از ابزارهای درون این پانل میتوانید حالت هاشور، رنگ هاشور، مقیاس هاشور، زاویه هاشور، میزان شفافیت هاشور و رنگ پسزمینه هاشور را تغییر دهید.
Hatch Type: با استفاده از اين منوی کرکرهای میتوانيد انواع حالات هاشور را مشاهده و انتخاب نماييد:
Pattern: هاشورهای گوناگون
Solid: تکرنگ يکنواخت
Gradient: طيف رنگی
User Defined: هاشورهای ساده که توسط کاربر معرفی میگردد.
Hatch Color: با استفاده از این منوی کرکرهای میتوانید رنگ هاشور را تغییر دهید.
Background Color: با استفاده از این منوی کرکرهای میتوانید رنگ پسزمینه هاشور را تغییر دهید.
Hatch Transparency: با استفاده از این بخش میتوانید میزان وضوح یا شفافیت هاشور را تغییر دهید؛ که عددی بین 0 تا 90 میباشد.
Hatch Angle: با استفاده از این بخش میتوانید زاویه قرارگیری یا به اصطلاح نشستن هاشور را مشخص کنید.
Hatch Scale: با استفاده از این بخش میتوانید میزان بزرگی یا کوچکی مقیاس هاشور را تغییر دهید.
4- پانل Origin: با انتخاب گزینهی Set Origin قادر خواهید بود محل شروع هاشور را با انتخاب یک نقطه (با چپ کلیک موس) تغییر دهید.
5- پانل Options:
Associative: با فعال کردن این گزینه، هاشور درجشده و محدوده هاشور نسبت به یکدیگر دارای پیوستگی خواهند بود و با جابجا کردن و تغییر شکل مرز معرفی شده، هاشور نیز همانند آن جابجا میشود و تغییر خواهد کرد.
Match Properties: برای انتقال خصوصیات یک هاشور به هاشور دیگر از این گزینه استفاده میشود.
6- Close: برای خارج شدن از پارامترهای دستور Hatch در نوار Ribbon و ذخیرهسازی تغییرات از این گزینه استفاده میشود.
نکات تکمیلی دستور Hatch
1- برای انتخاب محدوده هاشور از 2 گزینه استفاده میشود:
Pick Point: با انتخاب این گزینه فقط میتوان محدودههای بسته را برای هاشور زنی انتخاب کرد و اگر محدودهی بازی انتخاب گردد با کادر زیر مواجه میشوید.
این کادر بیانگر این است که محدودهی بستهای برای هاشور یافت نشد.
Select: با انتخاب این گزینه میتوان اشکال یکپارچه را انتخاب نمود تا محدودهی هاشور مشخص شود؛ اما نکته اینجاست که با استفاده از این گزینه، اشکالی که محدودهی بسته ندارند هم برای درج هاشور میتوان انتخاب نمود.
2- در قسمت Hatch Angle اعداد زاویه درج هاشور از 0 تا 359 میباشد زیرا 360 درجه همان 0 است.
3- با دوپار چپ کلیک کردن روی هاشور مدنظر پنجرهای برای کاربر باز میشود تحت عنوان Quick Properties که به شما قابلیت تغییر سریع ویژگیهای هاشور از قبیل رنگ، نوع هاشور، مقیاس هاشور، زاویه قرارگیری و … را میدهد.
اضافه کردن هاشور به اتوکد
به دلیل اینکه هاشورهای نرمافزار اتوکد تنوع زیاد ندارد گاهی برای یکسری از پروژهها نیازمند هاشورهای جدیدی هستیم، به همین علت برنامه اتوکد این امکان را برای کاربران خود مهیا نموده تا بتوانند هاشورهای خود را به راحتی وارد برنامه کنند و از آنها در ترسیم استفاده نمایند.
کاربران برنامه برای دریافت هاشورهای مختلف میتوانند از شبکههای مجازی یا اینترنت استفاده کنند.
مراحل انجام اضافه کردن هاشور به اتوکد
1- ابتدا هاشورهای دانلودشده را در محل مدنظر ذخیره نمایید.
2- تمامی هاشورهای دانلود شده را انتخاب و در مسیر ذیل کپی کنید.
درایو C ⇐ پوشهی Users ⇐ پوشهی یوزر اصلی سیستم ⇐ پوشهی AppData ⇐ پوشهی Roaming ⇐ پوشهی Autodesk ⇐ پوشهی Autocad2018 ⇐ پوشهی R2200 ⇐پوشهی enu ⇐ پوشهی Support ⇐ در این پوشه فایلهای کپی شده را Paste نمایید.(لازم به ذکر است برای این امر باید پوشههای مخفی سیستم را ظاهر نمایید)
3- وارد برنامه اتوکد شوید.
4- حروف OP را تایپ نمایید و سپس کلید Enter را از روی کیبورد فشار دهید تا پنجرهی Options برای شما ظاهر گردد.
5- در پنجره یادشده، وارد سربرگ اول (Files) شوید و بر روی علامت (+) کنار پوشهی Support File Search Patch کلیک چپ نمایید تا زیرمجموعه این پوشه برای شما نمایان شود.
6- بر روی گزینه Add در سمت راست این پنجره کلیک چپ کنید تا به زیرمجموعه این پوشه اضافه شود و مسیر گفتهشده در بالا را کپی نمایید و در زیرمجموعه بازشده Paste کنید تا هاشورهای اضافهشده، به برنامه اتوکد معرفی گردد.
سپس بر روی گزینه ok کلیک کنید تا عملیات نهایی شود.
7- زمانی که از دستور Hatch استفاده نمایید، شاهد این خواهید بود که در نوار Ribbon و در پانل Pattern هاشورهای اضافهشده نمایش داده خواهد شد.
یادگیری حرفهای اتوکد
این آموزش بخش خیلی کوچکی از کتاب مرجع آموزش اتوکد میباشد، اگر میخواهید که بصورت کامل و حرفهای اتوکد را یاد بگیرید بهتون پیشنهاد میکنم که با استفاده از دکمه زیر این کتاب را دانلود کنید.
ما در هیچ چیز به جز آموزش اتوکد تخصص نداریم!
منبع مقاله: کتاب آموزش اتوکد
کاری از گروه آموزشی استوارسازان
چرا هاشور در اتوکد ۲۰۱۷ باز نمیشن و ارور میده
هاشورهارو میخام از کجا باید بخرم ؟
برای تهیه هاشورها به صفحه محصولات سایت مراجعه کنید و پکیج بلوک های اتوکد رو تهیه کنید.