زندگینامه لویی کان
لویی کان با نام اصلی ایزادور ایتزه لیب شیمولوئیسکی در تاریخ 20 فوریه 1901 در پرنو استونی در خانواده یهودی چشم به جهان گشود.
لویی کوچک تنها سه سال داشت که با مشاهده نور ذغالهای گداخته و برداشتن تعدادی از آنها، دچار سوختگی شدیدی شد:
که آثارش تا سالها بعد نیز در چهره وی نمایان بود.
در حالی کان کودکی بیش نبود پدرومادر یهودیش لیب شیمولوئیسکی و بیلا-ربکا مندولوویچ بعدها در سال ۱۹۰۶ تصمیم به مهاجرت از استونی گرفتند و به امریکا مهاجرت کردند.
به منظور همگونی با آن شهر، خانواده اسم آخر کان را در سال 1912 برگزیدند.
لیب و بیلا-ربکا نامهای لئوپولد و برزا را برگزیدند که پسرشان لوئی ایزادورف کان شد.
سال 1930 با آیزر ازاریل ازدواج کرد.
لویی کان سرانجام در 17 مارس 1974 (73 سالگی) هنگام بازگشت از مسافرت هندوستان در ايستگاه فيلادلفيا در شهر نيويورك بر اثر سکته قلبی دیده از جهان برگشود.
دوران تحصیلات لویی کان
لویی کان سال 1920 در دبیرستان مرکزی فیلادلفیا و مدرسه هنرهای صنعتی عادی به تحصیل مشغول شد.
او بعدها در رشته معماری دانشگاه پنسیلوانیا که شیوه آموزشی آن شبیه دانشسرای عالی ملی هنرهای زیبای پاریس بود تحصیل کرد.
لویی کان در سال 1924 موفق به اخذ مدرک معماری از آن دانشگاه شد.
معماری لویی کان
کارهای معماری لویی کان از طریق پنج اصل ثابت، قابل تشخیص است.
- احساس ترکیب در کل بنا
- استفاده از مواد و مصالح ساختمانی ، متناسب با طبیعت آنها
- احساس فضای معماری به عنوان هدف اصلی
- اهمیت نور به منزله بخشی از طرح
- تناسب ها و ارتباط های معمارانه
زمان اجرای اولین ساختمانهای لویی کان به سال ۱۹۲۵ بر میگردد ولی تا اواسط دهه ۵۰ با اجرای چند اثر توجه آمریکا و جهان را به خود جلب کرد.
در آثار لویی کان تجریبات معماری مدرن، معماری قرون وسطی، معماری اسلامی و حتی آکادمیسم قرن ۱۹ اروپا را میتوان دید.
تعدادی از کارهای او در حد پروژه باقیمانده است، پروژهها در بالاترین حد و با پیچیدگی تمام طراحی شدهاند.
ولی در زمان اجرا، فرمها با انتخاب مصالح مناسب و غالبا طبیعی و سنتی ساده میشوند.
در کارهای لویی کان کاربرد دقیق مصالح و بیان قواعد استفاده از مصالح و تنوع استفاده کردن از مصالح مشهود است.
لویی کان اغلب از فرم، نور و روشنایی و از فضاهایی که عملکردی بر آنان غالب است، صحبت میکرد، درباره نور و روشنایی نوشته است که:
نور و روشنایی حضور همه چیز را باعث میشود.
اجسام از نور مشتق میشوند یا به تعبیری دیگر، هر گاه نور مصرف شود جسم حاصل میآید.
اجسام همانها هستند که به سبب وجودشان سایه به وجود میآید و سایه به نور تعلق دارد.
نور به جانب جسم حرکت میکند و جسم به جانب نور و این امر محیط و جو سازندگی را به وجود میآورد.
لویی کان را میتوان شاعر معماری در صد سال گذشته دانست.
فعالیتهای حرفهای لویی کان
لویی کان به عنوان طراحی که فرمهای بی زمانی و تکنیکهای مدرن را ترکیب میکند، او را به یکی از معماران پیشرو این سبک قرن بیستم تبدیل کرد.
لویی کان پس کار و فعالیت به عنوان طراح ارشد برای شرکت ساختمانی سکویسنتینیال به تمام اروپا سفر کرد.
و طی این سفر شیفته معماری قرون وسطایی شهر کارکاسون فرانسه و نیز قلعههای باشکوه اسکاتلند شد.
و به کار در دفتر استاد سابق خود در دانشگاه پنسیلوانیا، پل فیلیپ کرت، و نیز دفتر زنتزینگر در فیلادلفیا مبادرت ورزید.
شرکت خود را در سال 1935 دایر نمود.
لویی کان و دومینیک برنینگر به جذب معماران جوانی پرداختند که به مکتب فرانکفورت و فلسفه جدید زیباییشناسی آوانگارد اروپایی علاقهمند بودند.
از همان آغاز فعالیت او علاقمند به نقش معمار درتغییرات اجتماعی بود.
او در طول جنگ جهانی دوم خانههایی برای کارگران کارخانه بنا نهاد و بعدها یعنی در دهه 1940 روی سازههایی برای اتحادیههای کارگری کار کرد.
بعد از جنگ، لویی کان با حفظ سبک مدرنیستی چندین خانه های خصوصی را در حومه پنسیلوانیا طراحی نمود.
لویی کان در سال 1947 در دانشگاه ییل در نیوهیون شروع به آموزش معماری نمود.
این نقطه استارت آموزش موثر او بود، که به مدت ده سال قبل از اینکه به عنوان استاد تمام در دانشگاه پنسیلوانیا شود در دانشگاه ییل باقی ماند.
آثار لویی کان
لویی کان در طول چندین دهه فعالیت حرفهای خود در عرصه معماری، موفق به خلق آثار شاخصی بسیاری در سراسر جهان شد:
که هر یک، همچون نگینی در قلب آن کشور میدرخشند.
- مجلس ملی بنگلادش در داکا ۱۹۶۲
- مؤسسه اداری در احمدآباد – هند – ۱۹۶۳
- موزه هنر کیمبل۷۲–۱۹۶۶
- بیمارستان مرکز ایوب در داکا ۱۹۶۳
- گالری هنری دانشگاه یل۵۴–۱۹۵۰
- بنای یادبود شش میلیون یهودی۶۹–۱۹۶۷
- ساختمان آزمایشگاههای پزشکی دیچاردز، پنسیلوانیا ۶۱–۱۹۵۷
- توسعه شهر سازی محله عباسآباد تهران با مشارکت کنزوتانگه
- خوابگاه الئونوردونولی اردمن، اقامتگاه دانش جویان دختر، کاهابرن مار-پنسیلوانیا
- کلیسای موحد، نیویورک۶۷–۱۹۵۹
- کنیسه مایکوه، اسراییل ،۷۰–۱۹۶۱
- کتابخانه آکادمی فیلیپس اکستر، نیوهمپشایر، ۷۲–۱۹۶۷
آثار برجستهی لویی کان
آثار برجستهی لویی کان
ساختمان مجلس ملی بنگلادش
لویی کان ساختمان مجلس ملی بنگلادش در داکا را به عنوان نمونهای فوق العاده از معماری مدرن در بخشی از معماری بومی بنگلادشی رونویسی کرد.
ساختمان مجلس ملی، در سال ۱۹۸۲ به اتمام رسید و نه تنها به عنوان یکی از برجستهترین آثار کان قرار گرفت بلکه یک بنای یادبود نمادین برای دولت بنگلادش شد.
موزه هنر کیمبل – Kimbell Art Museum
یکی از موزههای مشهور ایالات متحده آمریکاست.
این موزه در شهر فورت وورث در تگزاس قرار دارد و توسط استاد بزرگ معماری لویی کان طراحی گردید.
گالری هنری دانشگاه ییل نیو هون | کنتیکت (Yale University Art Gallery | Connecticut)
اولین اثر قابل توجه و نخستین شاهکار لویی کان که توام با حرکتی نوآورانه بود را میتوان گالری هنری دانشگاه ییل به شمار آورد.
وی با طراحی فریمهای چهار وجهی بتنی توخالی قوسدار، فضایی را ایجاد کرد که به سبب تسهیل گردش جریان هوا، آن را از وجود هرنوع سیستم سرمایشی متداولی بینیاز میکرد.
با این حال، ساختمان گالری هنر دانشگاه ییل نیز همانند سایر برجسته لویی کان، در عین به نمایش گذاشتن ماهیت حقیقی خود، ناقض تمامی سبکهای رایج است.
آزمایشگاه تحقیقات پزشکی ریچاردز | فیلادلفیا (Richards Medical Research Laboratories | Philadelphia)
آزمایشگاه تحقیقات پزشکی ریچاردز به واسطه کمک به جهتگیری جدید معماری مدرن از طریق جاینمایی خاص فضاها نظیر ایجاد تمایز کامل میان فضاهای اصلی با خدماتی و ترسیم مسیر معماری آینده شناخته میشود.
آزمایشگاه تحقیقات پزشکی ریچاردز که به عنوان بخشی از دانشگاه محل تحصیل شخص لویی کان، دانشگاه پنسیلوانیا، ساخته شده است، یکی از شاخصترین آثار این معمار توانمند استونیاییتبار به شمار میرود.
انستیتو سالک لا هویا | کالیفرنیا (Salk Institute for Biological Studies | California)
انستیتو سالک در سال ۱۹۵۹ میلادی توسط لویی کان و با پردیسی در سه بخش طراحی شده است.
فضاهای ملاقات و سمینار، فضاهای اقامتی و آزمایشگاهها.
این در حالی است که بخش آزمایشگاهی خود متشکل از دو بخشی میباشد که حول محور باغی آبی طراحی و اجرا شدهاند.
با این حال هردو این بلوکها چشماندازی فوقالعاده به اقیانوس آرام دارند و با آبنماهایی بسیاری در سراسر آن تزیین شدهاند.
کلیسای موحد راچستر | نیویورک (First Unitarian Church of Rochester | New York)
کلیسای موحد لویی کان که به گفته معمار افراطی برنده جایزه پولیتزر، پل گلدبرگ، عالیترین سازه مذهبی طراحی شده در سده بیستم میلادی به شمار میرود!
یکی از برجستهترین آثار این معمار است.
به نظر میرسد که چنین تعریفی از کلیسای موحد لویی کان، بی ارتباط با استفاده از پنجرههایی بلند و باریک در طراحی آن نیست:
که علاوه بر فراهم آوردن امکان نورگیری طبیعی حداکثری، ریتم نامنظمی از سایهها را نیز در نمای خارجی آن ایجاد میکند.
خانه فیشر لویی کان | پنسیلوانیا (Fisher House | Pennsylvania):
خانه فیشر که به خانه نورمن فیشر نیز شهرت دارد، در سال ۱۹۶۷ میلادی به درخواست دکتر نورمن فیشر طراحی شده است.
حجم کلی خانه فیشر متشکل از دو مکعب سنگی به هم پیوستهای است که با استفاده از روکشی از جنس چوب سرو پوشانده شدهاند.
لویی کان در طراحی خانه فیشر، با بیتوجهی به پلان خطی مرسوم معماری مدرن، دو مکعب دو طبقهای را خلق کرده است:
که امکان تقسیم کامل فضاهای خصوصی و عمومی این خانه را فراهم میکنند.
جوایز و افتخارات لویی کان
1952 عنوان معمار سال از انجمن معماران امریکا AIA
1960 جايزه آرنولد برونر را توسط انستيتو ملی هنر و ادبيات دريافت نمود.
1961 بورس تحقيقاتی جهت تجزيه و تحليل های پيشرفته در زمينه معماری را از بنياد گراهام دريافت نمود.
1962 مدال افتخار به خاطر اجراء نمونههای ارزنده از مجتمع هنری فيلادلفيا.
1964 مدال فرانک پی براون
1969 مدال نقره از دانشگاه كانكتنيكوت به خاطر كمكهای شايان در زمينه هنری و مدال طلا از انستيتو آمريكايی معماری در دانشگاه فيلادلفيا.
1970 مدال طلا از بخش نيويورك انستيتو آمريكايی معماری.
1971 مدال طلا از انستيتو معماری آمريكا AIA.
1972 مدال طلا از انستيتو معماری انگلستان RIBA.
لوییکان سال ۱۹۶۴ میلادی به عضویت موسسه ملی هنر امریکا نائل شد.
در سال ۱۹۶۵ میلادی به عضویت انجمن علمی آکادمی ملی طراحی در آمد و در سال ۱۹۶۸ میلادی نیز به یکی از اعضای آکادمی امریکایی علم و هنر بدل شد.
گفتهها و جملههای معروف لویی کان
لوکوربوزیه معلم من بود ولی این را خودش نمیدانست.
تاثیر از کارهای بتن مسلح و عریان بودن ساختمان سنتی بودن در معماری مانند سایر موارد به این معنا نیست که گذشته را دوباره تجدید کنیم:
بلکه باید از آن و با امکانات معاصر استفاده کنیم.
سبک متعلق به زمان است در حالی که جوهر هنرمند ابدی است.
ارزش ساختمان با کیفیت فضاهای معماری سنجیده میشود.
تکنولوژی شگفتانگیز است و باید بخشی از انگیزه حرفهای ما شود.
اگر یک ساختمان بتواند به تکنولوژی الهام دهد بی اندازه با ارزش است.
گروه آموزشی استوارسازان
پیشنهاد میکنم همین الان صفحه اینستاگرام استوارسازان را دنبال بکنید برای عضویت در این صفحه فقط کافیاست کلیک کنید
خیلی طراحی هاشون قشنگه ممنون از شما
ممنون از همراهیتون.
mamnon az vaghti ke mizarid.
خواهش میکنم.
ممنون از حضور شما!