مارولوس دیزاینر چیست
مارولوس دیزاینر در واقع یکی از بهترین ابزارهایی است برای طراحان لباس، طراحی مد، خیاطها و مزونهاست که میتوانند لباسهای سه بعدی را به صورت مجازی طراحی کنند.
یکی از مزیتهای اصلی این برنامه مربوط به عدم نیاز آن به الگوهای CAD میباشد، شما در این برنامه نیازی به طراحی الگوهای رایج CAD ندارید.
بلکه میتوانید بهصورت مستقیم بخشی از لباس را به مدل خود اضافه یا از آن حذف کنید و در مدل سهبعدی نتیجه این تغییر را بهصورت آنی مشاهده کنید.
نرم افزار کاربردی مارولوس دیزاینر که توسط آن میتوانید طرح و ایدههای مدرن برای لباس را خلق کنید و آنها را با دقت بسیار بالا رندر کنید، و الگوهای دقیقی را بدون استفاده از الگوهای CAD طراحی نمایید.
بنابراین بدون استفاده از نرم افزارهایی مانند CAD میتوانید اقدام به طراحی لباس و پوششهای مختلف کنید تا سرعت بیشتری در این کار داشته باشید.
یکی از قابلیتهای کلیدی این نرم افزار هماهنگسازی ویرایش الگو و دراپینگ 3 بعدی برای طراحی تعاملی میباشد.
به این معنی که هر گونه تغییرات در الگو را به صورت کامل و بلافاصله بر روی دراپینگ لباسهای سه بعدی منعکس میکند.
همچنین از دیگر قابلیتهای کلیدی این نرم افزار میتوان به سادگی کار با آن و ویرایش الگوها، اشاره کرد.
شما میتوانید تنها با چند کلیک موس الگوهای طراحی شده را به یکدیگر دوخته و آن را بر روی تن مدل موجود مشاهده کنید.
این نرم افزار از انواع خواص فیزیکی پارچهها از جمله: کششی، برشی، خم، سفتی، چگالی، ضخامت و … پشتیبانی میکند.
کنترل این پارامترها به شما در شبیهسازی هر چه بهتر مدلهای طراحی شده کمک میکند.
همچنین این نرم افزار با نرم افزارهای معروف مدلسازی سه بعدی از جمله 3ds Max، مایا و بسیاری دیگر سازگار میباشد.
ویژگی نرم افزار مارولوس دیزاینر
- پشتیبانی از الگوهای طراحی کامل
- هماهنگ سازی ویرایش الگو و دراپینگ 3 بعدی برای طراحی تعاملی
- ساده و سریع
- ایجاد طرحهای سهبعدی لباسهای پیچیده و ساده
- امکان افزودن موارد دلخواه مانند دکمه، جیب و…
- امکان تکرار بافت پارچه
- پشتیبانی از انواع خواص فیزیکی پارچهها
- سازگار با دیگر نرم افزارهای طراحی سهبعدی همچون مایا، تریدی مکس و…
- رویکرد مبتنی بر الگو
- قابلاستفاده برای بازیسازی و انیمیشن
- ابزار Flattening
- ابزار 3D Line Avatar و Garment 3D Line
- 3D Baselines
- ابزار Segment Dart
- راهنمای هوشمند
- پیشبردهای انیمیشنی
- تغییرات جزیی در ابزار تبدیل بافت
- تنظیمات دوربین
- گزینهی Select All with Same Property
- امکان Script
ابزار پرکاربرد مارولوس دیزاینر
- ابزار دوخت Marvelous Designer
- ابزار زیپ Marvelous Designer
- Sansar bridge
- Zbrush bridge
- خطوط داخلی و ویژگی های منحنی
Sansar Bridge
یکی از مهمترین ویژگیهای جدید نرم افزار مارولوس دیزاینر Bridge to Sansar است.
با این ویژگی امکان انتقال لباسها از MD و وارد کردن آنها به صورت مستقیم به Sansar به وجود آمده است.
نیازی به rig کردن لباسها به صورت دستی و یا retopology نیست.
تنها کافیست لباسها را وارد کرده و یا انتقال(Import/Export) دهید.
ZBrush Bridg
امکان انتقال لباسها از MD به ZBrush فراهم شده است.
هر زمان که لباسهای MD را تغییر دادید، میتوانید مدلهای ZBrush را تنها با کلیک بر روی دکمه ی GoZ به روزرسانی کنید.
Topstitch Stitching
با ابزار جدید Topstitch در مارولوس دیزاینر میتوانید در هر نقطه از لباس خطوط واقعی دوخت ایجاد کنید.
میتوانید در لبههای الگو یا در راستای اشکال و خطوط داخلی دوخت ایجاد کنید.
این یکی از سریعترین روشهای ایجاد خطوط دوخت در اطراف جیبها، سجافها و خطوط تزیینی و حروف دوخته شده به حساب میآید.
دوختهایی که در مارولوس دیزاینر با استفاده از ابزار Topstitch ایجاد میشوند سه بعدی هستند.
به این ترتیب حس واقع گرایانهی بیشتری به لباس میافزایند.
Flattening
ابزار جدید Flattening در مارولوس دیزاینر به عنوان روشی برای ساخت لباسها به آسانی و تنها با طراحی شکل دلخواه در شکلک بدن و بعد ساخت الگو از آن میباشد.
جهت استفاده از ابزار Flattening برای ساخت الگوها، ابتدا باید با استفاده از ابزار Line خطوطی در شکل بدن ایجاد کنید.
با این ابزار نمیتوانید خطوط منحنی بسازید.
در صورتی که به خطوط منحنی نیاز داشته باشید، باید بخشهایی بارگذاری کنید (که نتایج آن لبههای الگوی نامرتب و ناصاف خواهد بود).
طراحی الگوهای مربعی ساده با ابزار 3D Line امکانپذیر خواهد بود، اما طراحی الگوهای پیچیدهتر با لبههای صاف بر روی شکلک بدن به دلیل نامسطح بودن سطح بدن دشوار خواهد بود.
حتی اگر طراحی الگوی دلخواه را به درستی بر روی شکل بدن انجام داده باشید، پس از دوخت و شبیهسازی متوجه تفاوت ظاهر لباس (شلوارهای گشاد، اجزای ناصاف، اجزای پارچهی شل و غیره) با آنچه در نظر داشته و یا انتظار داشته اید، خواهید شد.
الگوهای «Flattened» اغلب نقاط منحنی و جزیی در راستای لبههای خود دارند که منجر به ساخت لباسهای ناصاف خواهد شد.
به منظوور دستیابی به نتایج درست از ابزار Flattening در مارولوس دیزاینر باید با نحوهی ساخت الگوها و همچنین مدیریت آنها آشنا شوید تا اشکال و پارچهها را تغییر دهید.
Smart Gudies
Smart Guides خطوطی صورتی رنگ هستند که هنگام حرکت الگو و لبهی الگو با الگوی دیگری در صحنه پدیدار میشوند.
میتوانید Smart Guides را با کلیک راست کردن در پنجرهی الگوی دو بعدی و انتخاب و یا برداشتن تیک «Smart Guide» فعال و یا غیرفعال سازید.
Segment Darts
با استفاده از این ابزار در مارولوس دیزاینر میتوانید در لبههای بیرونی الگو dartهایی در اطراف نقاط جزیی ایجاد کنید.
ابتدا با استفاده از ابزار Split Line/Add Point tool نقاط جزیی بسازید.
سپس با استفاده از ابزار «Edit Pattern» بر روی نقاط جزیی راست کلیک کرده و «Add Dart» را انتخاب کنید.
در آخر تنظیمات dart را انجام داده و dart را به دلخواه عریض و بلند کنید و بر روی «OK» کلیک کنید.
3D BaseLine
هنگامی که الگوهای متقارن را ادغام کنید یا dartها را از مارولوس دیزاینر حذف کنید، به این ترتیب یک مدل پایهی سه بعدی دائمی، غیر قابل حذف (آن خط آبی بنفش نازک) را در لباس و الگوهای خود خواهید داشت.
با الگوهای متقارن، حتی اگر بخشی از الگوی خود را حذف کنید یا تغییر دهید، سپس دوباره آن را باز کنید، خط پایهی سه بعدی همیشه در مرکز قرار خواهد گرفت که در آن الگوها را با هم ترکیب کردهاید.
در صورتی که میخواهید در مارولوس دیزاینر طراحی کنید، Baseline سه بعدی ممکن است آزاردهنده باشد.
به صورت کلی، میتوانید با کلیک بر روی این آیکون 3D Baseline برای نشان دادن / مخفی کردن 3D Baseline در پنجرهی 3D Garment استفاده کنید.
Line Tack
با استفاده از ابزار Line Tack میتوانید خطوط کوک ایجاد کرده و لباسها را به یکدیگر کوک کنید.
اگر قسمتهای خاصی از لباس را نمیخواهید یا نمیتوانید به هر دلیلی بدوزید، اما آنها باید در کنار هم قرار گیرند.
از این برای دوخت سربند به سر شکلکها استفاده میشود که از جابه جایی آنها در حین حرکات انیمیشنی و یا مشکلات دیگر در لباسها جلوگیری خواهد نمود.
همچنین ابزار Line Tack کوک بسیار نازکی ایجاد میکند.
با این حال، اگر میخواهید یک نوار بزرگ از پارچه (مانند یقه مهره، کمربند و غیره) یا بخش خاصی از لباس را اتصال دهید، بهتر است از ابزار جعبه pinning / lasso استفاده کنید.
ابزار pinning همچنین شما را قادر میسازد تا هر منطقهی متصل را به جای تنها یک نوار متصل ایجاد کنید.
به خاطر داشته باشید، برای استفاده از pinها در طول انیمیشن، باید حتما بر روی ناحیهی مورد نظر کلیک راست کرده و به اصطلاح pinها را به آواتار وصل کنید.
در صورتی که لباسها در طول یک انیمیشن روی بدن میلغزند، یا به این دلیل است که تنظیمات فیزیکی به درستی صورت نگرفته و یا طراحی لباس مناسب نبوده است.
اگر دامن روی بدن میلغزد باید مشکل را بیابید و آن را اصلاح کنید (مثلا کمربند شل باشد که باید به آن کش اضافه کنید) و بهتر است در این مواقع دامن را به بدن شکلک ندوزید.
تنظیمات دوربین
در نسخهی جدید مارولوس دیزاینر، میتوانید تنظیمات دوربین و نماهای سفارشی را ایجاد، ذخیره و انتقال دهید.
نماهای سفارشی و کنترلهای دوربین میتوانند انتقال یافته و بدون توجه به لباس یا شکلک در هر پروژهای مورد استفاده قرار گیرند.
بنابراین اگر میخواهید عکسهایی از لباسها در یک زاویهی مشخص داشته باشید، میتوانید این نمای سفارشی را به هر پروژهای وارد ساخته تا تصویر و لباسها را از زاویهی دقیق مشاهده کنید.
کاربرد نرم افزار مارولوس دیزاینر
- طراحی لباس
- بازی سازی
- معماری
- طراحی پارچه
- طراحی کیف و کفش و کلاه
- طراحی مبلمان
- طراحی سرویس خواب
- طراحی سازههای چادری
کاری از گروه آموزشی استوارسازان
امیدوارم این مقاله مورد توجه شما قرار گرفته باشد
خیلی واضح و کامل توضیح دادید
قربان شما، ارادت