قابلیت‌های نرم افزار زیبراش - استوارسازان

نرم افزار زیبراش چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

آشنایی با نرم افزار زیبراش

نرم افزار ZBrush (زیبراش) یک ابزار مجسمه‌سازی دیجیتالی است که مدل‌سازی ۳ بعدی و ۲.۵ بعدی، بافت‌دهی و نقاشی را با هم ترکیب می‌کند.

نرم افزار زیبراش از یک تکنولوژی اختصاصی به نام pixol استفاده می‌کند که اطلاعات مربوط به نورپردازی، رنگ، جنس و عمق را برای تمام اشیای درون صحنه ذخیره می‌کند.

مهم‌ترین تفاوت بین Zbrush و نرم افزارهای مدل‌سازی سنتی‌تر این است که این نرم افزار بیشتر شبیه مجسمه‌سازی است.

نرم افزار زیبراش برای ساخت مدل‌های با رزولوشن بالا برای استفاده در فیلم‌ها، بازی‌ها و انیمیشن‌ها توسط شرکت‌هایی مانند ILM و Electronic Arts استفاده می‌شود.

نرم افزار زیبراش از سطوح دینامیک رزولوشن استفاده می‌کند تا به مدل‌سازها اجازه دهد تغییرات کلی و جزئی روی مدل‌هایشان انجام دهند.

مهم‌ترین دلیل معروف بودن نرم افزار ZBrush این است که قادر است جزئیاتی با فرکانس متوسط به بالا را منقوش کند که در گذشته با Bump mapها نقاشی می‌شدند.

سپس جزئیات بدست آمده را می‌توان به صورت mapهای عادی استخراج کرد تا روی نسخه‌های ساده‌تر از همان مدل مورد استفاده قرار گیرند.

همچنین می‌توان آنها را به عنوان Displacement Map استخراج کرد.

البته در این صورت نسخه ساده‌تر نیاز به رزولوشن بیشتری دارد.

وقتی که مدل ۳ بعدی کامل شد، می‌توان آن را روی پس زمینه تصویر کرد تا تبدیل به یک تصویر دو و نیم بعدی شود.

سپس می‌توان کار را روی یک مدل سه بعدی دیگر آغاز کرد که می‌تواند در همان صحنه مورد استفاده قرار گیرد.

این ویژگی به کاربران اجازه می‌دهد تا بدون فشار زیاد روی پردازنده، با صحنه‌های پیچیده کار کنند.

نرم افزار زیبراش توسط شرکت Pixologic Inc توسعه یافت که توسط Ofer Alon و Jack Rimokh تاسیس شده است.

نرم افزار زیبراش در سال ۱۹۹۹ در SIGGRAPH معرفی شد.

ورژن ۱.۵۵ از دموی آن در سال ۲۰۰۲ و ورژن ۳.۱ آن در سال ۲۰۰۷ عرضه شد.

در ۲۱ آوریل سال ۲۰۰۹ اعلام شد که ZBrush 4 در ماه آگوست برای سیستم‌های ویندوز و Mac عرضه خواهد شد، اما بعدا به تعویق افتاد.

در سپتامبر همان سال ورژن ۳.۵ عرضه شد و شامل برخی از ویژگی‌های جدیدی بود که برای ZBrush 4 اعلام شده بودند.

از طریق قابلیت GoZ در ورژن ۴، زیبراش امکان ادغام با Autodesk Maya، Autodesk 3ds Max، Cinema 4D، LightWave 3D، Poser Pro، DAZ Studio، EIAS و Modo را فراهم می‌کند.

آشنایی با نرم افزار زیبراش - استوارسازان

مدل‌سازی با زیبراش

نرم افزار زیبراش در ابتدا ابزاری برای طراحی مدل‌های سه بعدی با کیفیت بالاست.

قبل از زیبراش هم ابزارهای زیادی وجود داشت، هنرمندان به دنبال ساخت وسایلی با جزئیات فراوان از طریق نرم افزار و روش‌های پیچیده بودند و گاهی چنین رویه‌ای بسیار سخت و حتی غیرممکن می‌شد.

با استفاده از نرم افزار زیبراش کاربر می‌تواند مانند یک گلوله خاک رس هر شکلی که بخواهد بسازد.

مجسمه‌سازی با زیبراش

در این برنامه هنرمندان این امکان را دارند که گل رس دیجیتال را بکشند، فشار دهند، له کنند، تکه تکه یا چند برابر کنند انگار که با یک شی واقعی کار می‌کنند.

اولین نسخه‌های نرم افزار زیبراش با ۳۰ ابزار همراه بود که در آن انواع رویه‌ها و کنترل‌های متعددی وجود داشت.

با استفاده از به اصطلاح برس‌های موجود در این برنامه هنرمند می‌تواند نسخه دیجیتالی از هر چیزی که می‌خواهد بسازد.

در واقع هنرمند امکان افزودن جزئیات مانند اندازه یک اژدها یا چروک روی صورت فرد را خواهد داشت.

چنین جزئیات ریزی را معمولا در برنامه‌های دیگر نمی‌توان وارد کرد.

استفاده از این ابزار باعث شده که مدل‌های دقیق‌تری برای رسانه‌های دیجیتالی ساخته شود.

طراحان با استعداد حتی می‌توانند ویژگی‌هایشان را مستقیماً در زیبراش وارد کنند و زمان دقیق پیشرفت برنامه را ذخیره نمایند.

زیبراش به کاربر این امکان را می‌دهد که انواع مدل‌ها را بسازد.

علاوه بر این زیبراش گزینه مناسبی برای ساخت سایر اشیا مانند نمونه‌های ماشین آلات یا سلاح‌هاست.

برخلاف نرم افزارهای مدل‌سازی قدیمی، نیازی به تکثیر نمونه‌های مجزا نیست زیرا روش کاملا متفاوتی را می‌طلبد.

ساخت مدل های 3 بعدی و 2 بعدی با نرم افزار زیبراش - استوارسازان

انیمیشن‌سازی با زیبراش

نرم افزار زیبراش باعث شده که مسیر ساخت انیمیشین‌های ۳ بعدی کاملا تغییر کند.

در گذشته سازنده انیمیشین سه بعدی باید نسخه‌ای با رزولوشن پایین از شخصیت‌ها در بسته ۳ بعدی دیگری ایجاد می‌کند.

این مدل با رزولوشن پایین را طرح پایه می‌نامند.

از این مدل برای ساخت انیمیشین در محدوده‌های سخت افزاری استفاده می‌شد.

اما زیبراش همه چیز را تغییر داد و به کاربر این امکان را داد تا طرح‌های شخصیت خود را با کیفیت کامل از آغاز تا انتهای کار بسازد.

حال هنرمند می‌تواند شخصیت ایده‌آل را در یک برنامه ساخته و روی آن کار کند.

طراحی سال‌های گذشته بیشتر مدل‌هایی با رزولوشن پایین داشت.

در نرم افزار زیبراش کاربران آزاد هستند که جزئیات کامل را وارد نمایند.

به علاوه این امکان ایجاد شده که نسخه دیگری از مدل طراحی شده برای انیمیشین‌سازی ساخته شود.

زیبراش بخاطر داشتن یک جریان غیرخطی به خودش افتخار می‌کند.

این یعنی کاربران انعطاف‌پذیری بیشتری در روش کارشان دارند.

سایر نرم افزارهای سه بعدی می‌توانند بسیار محدودکننده باشند و هنرمند را مجبور کنند که از رویه‌های معینی پیروی کرده تا به نتیجه نهایی برسد.

برای مثال در بعضی بسته‌های ۳ بعدی کاربر باید مدل‌هایش را قبل از ایجاد بافت تمام کند.

تغییر مدل گاهی به معنی از دست دادن کار رنگ در آن است.

زیبراش باعث می‌شود که کاربر، وضعیت کار را بدون از دست دادن اطلاعات انتخاب نماید.

کاربرد نرم افزار زیبراش

از آنجا که نرم افزار زیبراش برای ساخت مدل‌های ۳ بعدی با رزولوشن بالا در فیلم‌ها، بازی‌های ویدئویی و جلوه‌های ویژه به کار می‌رود.

فرصت‌ها بسیار زیاد هستند و می‌توانید شاهد مواردی باشید که جزئیات دقیقی دارند.

زیبراش ابزاری متداول برای فیلم‌سازان حرفه‌ای و استودیو بازی‌های رایانه‌ای در سرتاسر جهان است.

زیبراش در آموزش عالی، بازاریابی و هر جایی که نیاز به تصاویر و افکت‌های سه بعدی با کیفیت باشد، کاربرد دارد.

بازی‌سازی و فیلم‌سازی با نرم افزار زیبراش

بیشتر بازی‌های AAA بر روی رایانه‌های شخصی از نرم افزار زیبراش استفاده می‌کنند.

با استفاده از زیبراش استودیوهای ساخت بازی می‌توانند جزئیات بیشتری را وارد شخصیت‌های ثانویه کنند و جهان‌های بهتری را بدون افزودن به زمان پیشرفت خلق نمایند.

بازی‌هایی مانند God of War و Assassins Creed از زیبراش بهره برده‌اند.

اما زیبراش در میان استودیوهای فیلم‌سازی هم محبوبیت دارد و در زمینه جلوه ویژه دارای جایزه علمی است.

کاربرد آسان این برنامه باعث شده که کاربران آن را در برنامه روزانه کارهای‌شان قرار دهند و در نهایت نتایجی بهتر در زمان کمتر داشته باشند.

حضور پر رنگ نرم افزار زیبراش در بازی سازی - استوارسازان

از آنجایی که شامل ابزارهای طراحی ۳ بعدی و رنگ آمیزی ۲ بعدی می‌باشد، با انواع کارهای هنری سازگاری دارد.

با استفاده از برس‌های موجود در برنامه که تقلیدی از دنیای واقعی هستند و ابزارهای مدل‌سازی متحرکی که امکان ترسیم فوری اشیا را به شما می‌دهند، عجیب نیست که چرا زیبراش تا این میزان محبوب است.

کاربران می‌توانند با استفاده از این برنامه در فیلم‌سازی یا بازی‌های رایانه‌ای جزئیات فوق العاده‌ای را بیافزایند.

جزئیاتی مانند چروکی پوست که بر روی سطح شی ۳ بعدی به سادگی قابل افزودن است.

فیلم‌هایی مانند Star Trek, The Lord of Rings, Rango و Pirates of Caribbean همگی از زیبراش استفاده کردند تا اکشن زنده را با جلوه‌های بصری ترکیب کنند و تاثیر را دوچندان سازند.

جدا از کاربردهای گسترده، استودیوهای کوچکتر و هنرمندان نه چندان مشهور هم می‌توانند از این برنامه استفاده کنند.

کاربرد نرم افزار زیبراش در بازی سازی - استوارسازان

زیبراش انتخاب اول استودیوهای فیبم‌سازی

زیبراش دو دهه است خود را معرفی کرده در این مدت توانسته به عنوان محبوب‌ترین و پرکاربردترین نرم افزار انیمیشین‌سازی ۳ بعدی شناخته شود.

این نرم افزار تحت استانداردهای صنعتی در بازار موجود است.

هنرمندانی که در زمینه انیمیشین، طراحی بازی، مدل‌سازی ۳ بعدی یا جلوه‌های ویژه فعالیت دارند می‌توانند با این برنامه مهارت‌هایشان را سریعاً دوچندان کنند.

با کمی اطلاع در مورد منحنی‌ها و مجموعه ابزارهای ۲ و ۳ بعدی می‌توان به راحتی درک کرد که چرا نرم افزار زیبراش تبدیل به انتخاب اول استودیوهای فیلم‌سازی و طراحی بازی شده است.

انتخاب اول طراحان مدل سازی نرم افزار زیبراش - استوارسازان

ابزار‌های نرم افزار زیبراش

  • قلموهای سه بعدی

با دانلود اولیه نرم افزار زیبراش، ۳۰ قلموی مجسمه‌سازی ۳ بعدی دانلود می‌شود.

قلموهای بیشتری هم برای دانلود موجود هستند.

این قلموها خصوصیات زیادی دارند، مانند سختی، انواع ضربه‌های قلمو و کانال‌های آلفا که یک شکل به ضربه قلمو می‌دهند.

  • Polypaint

این ابزار به کاربران اجازه می‌دهد تا روی سطح اشیا نقاشی کنند و نیازی نیست با اضافه کردن رنگ به طور مستقیم روی اضلاع، یک Texture Map به آن اختصاص دهند.

  • تصویرسازی

نرم افزار زیبراش همچنین قابلیت مجسمه‌سازی به صورت ۲.۵ بعدی را نیز می‌دهد و چندین قلمو برای این کار دارد.

یک Pixol‌ که هنگام مجسمه‌سازی یا تصویرسازی به صورت ۲.۵ بعدی قرار داده می‌شود، حاوی اطلاعاتی در مورد رنگ، عمق، جنس، موقعیت و نورپردازی است.

  • Transpose

زیبراش همچنین دارای یک ویژگی است که شبیه به انیمیشن اسکلتی در برنامه‌های سه بعدی دیگر است.

ویژگی Transpose به کاربر اجازه می‌دهد یک قسمت از مدل را جدا کند و بدون نیاز به ریگ کردن اسکلتی، حالت آن را تغییر دهد.

  • ZSpheres

کاربر می‌تواند یک مش مبنای یکپارچه بسازد و سپس آن را به یک مدل قابل Sculpt شدن تبدیل کند.

این کار اول با یک کره ساده آغاز می‌شود و ZSpheresهای بیشتری از آن استخراج می‌شود تا اینکه شکل اولیه مدل مورد نظر ایجاد شود.

  • GoZ

ویژگی GoZ از نسخه ۳.۲ OSX به بعد معرفی شد.

این ویژگی برای mapهای Normal، Displacement‌ و Texture از مدل‌های سه بعدی در برنامه‌هایی که قابلیت GoZ را دارند، شبکه‌های سایه‌زنی ایجاد می‌کند.

با باز پس فرستادن مش به Zbrush، ویژگی GoZ بطور خودکار جزئیات با کیفیت بالای موجود را دوباره روی مش جدید map می‌کند.

GoZ ‌کارهایی مانند اصلاح ترتیب نقاط و اضلاع را انجام می‌دهد.

  • بهترین پیش نمایش رندر

همچنین یک مجموعه رندر کامل به نام Best Preview Render در این نرم افزار گنجانده شده است که با استفاده از تصاویر HDRI، اجازه استفاده از mapهای محیطی ۳۶۰ درجه را به صحنه‌های نورپردازی می‌دهد.

این ویژگی شامل یک سیستم اصلاح نور جدید به نام LightCaps است.

با این سیستم نه تنها می‌توان طریقه قرارگیری نورها در محیط را تنظیم کرد، بلکه همچنین می‌توان بعدا محیط‌هایی بر اساس آن برای رندر HDRI تولید کرد.

همچنین اجازه تنظیم متریال در زمان حقیقی را می‌دهد.

از خصوصیاتی مانند پراکندگی زیرسطحی (subsurface scattering) و همچنین انعکاس‌های محیطی و Scan Line نیز پشتیبانی شده است.

این ویژگی همچنین شامل یک سری فیلترهای داخلی است که می‌توان با آنها بدون نیاز به برنامه‌های ویرایش عکس، جلوه‌ها و اصلاحات چشمگیری ایجاد کرد.

  • DynaMesh

به Zbrush ‌اجازه می‌دهد به سرعت یک مدل جدید با توزیع اضلاع یکپارچه ایجاد کند تا جایگاه مدل‌ها را اصلاح کرده و از کش آمدن اضلاع جلوگیری کند.

  • Fibermesh

این ویژگی به کاربران اجازه می‌دهد تا از داخل مدل‌شان رشته‌هایی به بیرون ایجاد کنند و انواع گیاهان و مو را بسازند.

همچنین با آن می‌توان مقادیر زیادی از Polygon‌ها را به طور یکجا با قلموهای Groom، ویرایش و دستکاری کرد.

قابلیت‌های جذاب نرم افزار زیبراش - استوارسازان

  • ZRemesher

یک سیستم retopology خودکار است که قبلا QRemesher نام داشت و براساس مش اصلی، Topology جدیدی ایجاد می‌کند.

Topology جدید معمولا تمیزتر و یکپارچه‌تر است.

همچنین این فرایند توسط کاربر نیز می‌تواند هدایت شود تا Topology جدید منحنی‌های مدل را دنبال کند و جزئیات بیشتری را در نواحی تعیین شده حفظ کند.

ویژگی‌های نرم افزار زیبراش

  • رندر در حالت تک فریم یا انیمیشن
  • ساخت تصاویر ۳ بعدی بدون پشت زمینه
  • قابلیت وارد نمودن تصاویر مختلف به منظور استفاده در تصویر ۳ بعدی
  • قدرت بالا در Render نمودن تصاویر
  • ارائه پیش نمایش‌های Real Time در هنگام طراحی
  • قابلیت استفاده از ابزارهای Mesh Morphing
  • ابزارهای بهینه‌سازی تصویر و حجم آن
  • ذخیره‌سازی تصاویر خروجی در فرمت‌های ۳ds , html , Swf
  • ابزار بازگشتی به آخرین مرحله انجام شده

کاری از گروه آموزشی استوارسازان

امیدوارم این مقاله مورد توجه شما قرار گرفته باشد
امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۱ میانگین: ۵]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *