ویژگی های نرم افزار مایا - استوارسازان

ساخت حرفه‌ای‌ترین و پیچیده‌ترین مدل‌های ۳بعدی با نرم افزار مایا

معرفی نرم افزار مایا

نرم افزار مایا از جمله پیشرفته‌ترین نرم‌افزار انیمیشن و مدل‌سازی سه بعدی است.

از این نرم افزار در استودیوهای فیلم سازی، انیمیشن و همین طور صنعت بازی‌های رایانه‌ای استفاده می‌شود.

همین گستردگی در استفاده از این نرم افزار نقطه قوت مایا در بین ابزارهای مدل‌سازی است.

می‌توان انعطاف‌پذیری و قابلیت‌های شخصی‌سازی آن که به کاربران حرفه‌ای اجازه می‌دهد به سادگی محیط آن را به دلخواه خود تغییر دهند را به عنوان ویژگی‌های بارز آن برشمرد.

امکان توسعه این نرم افزار برای استفاده کنندگان نیز یکی دیگر از قابلیت‌های منحصر به فرد آن محسوب می‌شود.

از دلایلی که بسیار مورد توجه استودیوهای بزرگ سازنده فیلم و انیمیشن قرار گرفته است، آن است که کاربران می‌توانند از طریق زبان‌های برنامه‌نویسی سی‌پلاس‌پلاس، MEL (Maya Embedded Language ) و همین‌طور پایتون آن را توسعه دهند و ابزارها و امکاناتی که پیشتر در نرم افزار وجود نداشته‌اند را به آن اضافه کنند.

هسته اصلی مایا در زبان سی‌پلاس‌پلاس نوشته شده است.

همچنین از نسخه ۲۰۱۰ به بعد به جای عرضه در دو گونه Maya Complete و Maya Unlimited فقط در یک گونه و با تمام امکانات عرضه می‌شود.

مزایا و معایب نرم افزار مایا - استوارسازان

تاریخچه نرم افزار مایا

نرم افزار مایا در ابتدا بر پایه کدهای Advanced Visualizer و توسط شرکت Wavefront Technologies، برنامه PowerAnimator توسط شرکت Alias Research و Alias Sketch بود که به IRIX انتقال یافته و ویژگی‌های انیمیشنی به آن اضافه شد.

در روند ساخت پروژه انیمیشن دایناسور شرکت والت دیسنی نیز شرکت داشت که موجب شد باعث توسعه نرم افزار مایا گردد.

بدین ترتیب والت دیسنی درخواست نمود تا رابط کاربری برنامه شخصی‌سازی شود تا بتوان توسط آن یک روند کاری را بصورت شخصی ایجاد کرد.

همین موضوع باعث محبوبیت بیش از پیش مایا شد.

قبل از خریداری دو شرکت Alias و Wavefront Technologie توسط شرکت Silicon Graphics، تکنولوژی شرکت Wavefront با تکنولوژی مایا ترکیب شد.

در روزهای اولیه توسعه مایا از زبان اسکریپت نویسی Tcl استفاده شد تا شباهت آن به یک زبان Unix shell به حداقل برسد.

اما پس از ادغام با شرکت Wavefront، زبان اسکریپت نویسی Sophia در برنامه Dynamation به عنوان مبنای زبان تعبیه شده مایا انتخاب شد.

نسخه MAYA 1.0 در فوریه سال ۱۹۹۸ به بازار عرضه شد.

اما در سال ۲۰۰۵ پس از یک سری از ادغام‌ها مایا توسط شرکت اتودسک خریداری شد.

از این پس نام مایا به نام اتودسک مایا تغییر یافت هرچند هنوز هم این نرم افزار بنام مایا مشهور است.

پروژه‌های بزرگ مایا اتودسک

استفاده از مایا در سطح جهانی موجب ساخت پروژه‌های عظیمی شده بطوریکه مایا جزء اصلی و جدا نشدنی ساخت یک انیمیشن است.

از جمله مواردی که توسط نرم افزار مایا ساخته شدند و می‌توان به پروژه‌هایی اشاره نمود:

  • هابیت
  • ارباب حلقه‌ها
  • آواتار
  • وال ای
  • رنگو
  • ویچر
  • هالو ۴ 

پروژه های بزرگ نرم افزار مایا - استوارسازان

کاربرد مایا اتودسک

  • مدل‌سازی:

توسط ابزارهای متنوع و قدرتمند مایا می‌توان انواع کاراکترها، ابزار و وسایل، ساخت بناها و محیط‌های معماری را به راحتی طراحی نمود.

  • اسکلت گذاری:

اسکلت گذاری یا ریگینگ فرایندی است که توسط نرم افزار مایا و در جهت متحرک سازی کاراکترها انجام می‌پذیرد.

  • متحرک سازی:

توسط ابزارها و منوهای متفاوت و قوی مایا می‌توان انواع تحرک را در کاراکترها، خصوصیات، دوربین‌ها و… را اعمال نمود.

  • شبیه سازی حرکات داینامیکی:

توسط نرم افزار مایا می‌توان انواع حرکات سیالات، دود، گردباد، طوفان، تصادفات، گردباد، سیل و… را شبیه‌سازی کرد.

  • اعمال بافت و تکسچرینگ:

شما با استفاده از انواع کتابخانه‌ها و متریال‌های بسیار زیادی که در مایا وجود دارد می‌توانید انواع بافت و تکسچرها را برای مدل خود اضافه نمایید.

  • نورپردازی:

در مایا انواع امکانات برای اعمال نورپردازی‌های حرفه‌ای در دسترس شما قرار دارد.

ویژگی‌های نرم افزار مایا

  • طراحی انواع مدل‌های سه بعدی
  • ابزارهای موشن گرافیک جدید و سریع‌تر
  • Mash nodesهای بیشتر
  • مدل‌سازی چندضلعی
  • پشتیبانی از سرویس ابری
  • پشتیبانی از انواع فرمت‌ها
  • رندرینگ بهینه‌سازی شده و قوی‌تر
  • پلی بک با سرعت بالاتر در viewport
  • پیشرفته‌تر شدن Arnold و ایجاد مطابقت بیشتر رندر نهایی آرنولد با پیش نمایش در viewport

قابلیت‌های نرم افزار مایا - استوارسازان

قابلیت نرم افزار مایا

  • Fluid Effects

یک شبیه ساز مایعات واقع گرایانه مبتنی بر معادلات ناویه استوکس ساده و تراکم ناپذیر برای شبیه‌سازی مایعات غیرالاستیکی در Maya اضافه شد.

برای دود، آتش، ابرها و انفجارها و همچنین افکت‌های مایعات غلیظ مانند آب، مذاب یا گل، مناسب است.

  • Bifröst

Bifröst یک چهارچوب پویای مایعات محاسباتی مبتنی بر شبیه‌سازی fluid-implicit particle است.

به دنبال خرید تکنولوژی شبیه‌سازی مایع نیلوفر آبی از شرکت Exotic Matter، این ویژگی در Maya 2015 و بالاتر موجود است.

Bifröst اجازه می‌دهد مایعات به صورت واقع گرایانه اصلاح شوند، مانند جزئیاتی از قبیل کف، موج و قطرات.

  • Classic Cloth

یک ابزار شبیه‌ساز لباس پویا با روند کاری مبتنی بر الگوی دو وجهی است که از فرایند طراحی الگوهای پارچه واقعی الهام گرفته شده است.

در تولیدات مدرن، ماژول Maya Cloth توسط سیستم nCloth جایگزین شده است که سرعت و انعطاف بیشتری دارد و در ورژن ۸.۵ معرفی شده است.

پیش از این، پلاگین‌های ثالث، مانند Syflex به خاطر کارایی بالا، ثبات شبیه‌سازی و روند کاری مبتنی بر مدل‌سازی چندضلعی استفاده می‌شدند.

  • Fur

شبیه‌سازی خز برای پوشش موهای کوتاه و مواد شبیه مو، طراحی شده است.

می‌توان از آن برای شبیه‌سازی اشیای دارای خزهای کوتاه مانند چمن، موکت و غیره استفاده کرد.

برخلاف ابزار Maya Hair، ماژول Fur  از از برخورد موها با یکدیگر جلوگیری نمی‌کند.

موها همچنین نمی‌توانند به نیروهای فیزیکی واکنش نشان دهند.

افکت‌های فیزیکی از طریق افکتورهای Fur مجاور بدست می‌آیند که افکت نیروهای فیزیکی روی فولیکول‌های مجاور را تخمین می‌زنند.

  • nHair

یک شبیه‌ساز مو است که می‌تواند نیروهای پویای روی موهای بلند و تداخل‌های مو را شبیه‌سازی کند.

اغلب از آن برای شبیه‌سازی مدل‌های مویی استفاده می‌شود که از نظر محاسباتی پیچیده هستند، مانند موی دم اسبی، موی فر و بافته شده.

در این شبیه‌سازی از منحنی‌های NURBS به عنوان مبنا استفاده می‌شود که سپس به عنوان ضربات قلموهای افکت نقاشی استفاده می‌شود و در نتیجه به منحنی، یک سطح رندر شده می‌دهد که با نور و سایه تعامل دارد.

به شبیه‌سازی روی منحنی‌ها برای اهداف دیگری غیر از مو (مانند لوله‌های قابل انعطاف، کابل‌ها، طناب‌ها و غیره)، منحنی‌های پویا گفته می‌شود.

  • Maya Live

یک سری ابزار ردیابی حرکت برای انطباق CG با Plate Footage این ابزار با معرفی ابزار MatchMover منسوخ شده است.

  • nCloth

nCloth که به ورژن ۸.۵ اضافه شد، اولین کاربرد Maya Nucleus، فریمورک شبیه‌سازی Autodesk است.

nCloth به هنرمندان کنترل دقیقی روی شبیه‌سازی لباس و پارچه می‌دهد.

nCloth در مقایسه با maya Cloth، فریمورک شبیه‌سازی سریع‌تر، انعطاف‌پذیرتر و قدرتمندتری است.

  • nParticle

nParticle که در ورژن ۲۰۰۹ اضافه شد، ضمیمه‌ای برای مجموعه ابزار Maya Nucleus است.

nParticle برای شبیه‌سازی دامنه وسیعی از جلوه‌های سه بعدی پیچیده مانند مایعات، لباس‌ها، دود، اسپری و خاک است.

nParticle انعطاف‌پذیرتر از سیستم ذرات قبلی مایا است، از این نظر که از nParticle می‌توان برای شبیه‌سازی مایعات چسبناک و همچنین پشتیبانی از برخورد حقیقی ذرات با یکدیگر، استفاده کرد.

  • MatchMover

در ورژن ۲۰۱۰ اضافه شد و قابلیت ترکیب عناصر CGI با اطلاعات حرکتی توالی‌های ویدئویی را ارائه می‌دهد که به آن Match Moving یا ردیابی دوربین می‌گویند.

این یک برنامه External است، اما به همراه مایا عرضه می‌شود.

  • Composite

Composite در ورژن مایا ۲۰۱۰ اضافه شد و قبلا با عنوان Autodesk Toxik فروخته می‌شد.

این یک برنامه External است، اما به همراه مایا عرضه می شود.

  • Camera Sequencer

Camera Sequencer که در ورژن مایا ۲۰۱۱ اضافه شد، برای لایه‌بندی تصاویر چندین دوربین و مدیریت آنها در یک توالی انیمیشنی استفاده می‌شود.

  • Maya Embedded Language

در کنار محیط کاری بصری، مایا مجهز به یک زبان اسکریپت نویسی میان پلتفرمی به نام Maya Embedded Language است.

MEL برای اسکریپت نویسی و به عنوان واسطه‌ای برای شخصی‌سازی کارایی مرکزی نرم افزار ارائه شده است، زیرا بسیاری از ابزارها و دستورات استفاده شده، با همین زبان نوشته شده‌اند.

از این کد می‌توان برای ساخت اصلاحات، پلاگین‌ها یا برای تزریق شدن در زمان اجرا، استفاده کرد.

به غیر از این کاربردهای سطحی از این زبان، تعامل کاربر به زبان MEL ضبط می‌شود و حتی به کاربران تازه کار اجازه می‌دهد از subroutines‌ها استفاده کنند.

بنابراین اطلاعات صحنه را می‌توان با فرمت .ma ذخیره کرد که در تمام ویرایشگرهای متنی قابل ویرایش است.

کاربرد نرم افزار مایا - استوارسازان

کاری از گروه آموزشی استوارسازان

امیدوارم این مقاله مورد توجه شما قرار گرفته باشد
امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۱ میانگین: ۵]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *