آشنایی با اولین معمار زن ایرانی نکتار پاپازیان - استوارسازان

زندگینامه و معرفی آثار نکتار پاپازیان

نکتار پاپازیان

نکتار پاپازیان معمار ایرانی ارمنی سال ۱۳۰۶ در شهر اراک به دنیا آمد که در زندگی حرفه‌ای به نام شوهرش معروف به خانم آندرف می‌باشد.

نکتار پاپازیان متعلق به نخستین نسل از دانش‌آموختگان معماری دانشگاه تهران می‌باشد.

بازگشت به ایران

تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در تهران گذراند.

بعد از گرفتن دیپلم ریاضی تصمیم گرفت تحصیلاتش را در رشته معماری ادامه دهد.

اما پاپازیان در سال ۱۳۲۶ درسش را ناتمام گذاشت و به پاریس رفت تا معماری را در مدرسه هنرهای زیبای پاریس و دانشگاه بوزار پاریس ادامه دهد.

در مدت ۱۰ سال تحصیلاتش را ادامه داد تا توانست مدرک دکترای خود را دریافت کند.

وی در دفاتر بزرگ معماری پاریس کار می‌کرد و به تدریج به چهره شناخته شده‌ای در این حوزه تبدیل شد.

نکتار پاپازیان پس از ازدواج با مهندس آندرف به ایران باز می‌گردد.

همراه همسرش در تاسیس دفاتر معماری «مقتدر-آندرف»، «دفتر مهندسین مدام» و «دفتر مهندسین مشاور آزتک» مشارکت می‌کند.

سال‌ها همپای مردان در پروژه‌های معماری که اعم آن‌ها آموزشی هستند به فعالیت می‌پردازد.

فعالیت وی تا سال ۱۳۵۸ در ایران ادامه اشت.

پاپازیان رئیس کنگره بین‌المللی زنان معمار

نکتار پاپازیان رئیس کنگره بین‌المللی زنان معمار در سال ۱۳۵۵ بود.

پاپازیان در کنگره بین‌المللی زنان معمار که با موضوع محوری “بحران هویت در معماری” زیر نظر وزارت مسکن و شهرسازی و با همکاری اتحادیه بین‌المللی زنان در رامسر تشکیل شده بود شرکت داشت.

در این کنگره زنان معمار ایرانی بزرگی حضور داشتند نظیر:

نوشین احسان، لیلا سردارافخمی، گیتی افروز کاردان، نسرین فقیه، زهره قراگزلو

حدود ۲۰ معمار دیگر از نقاط مختلف دنیا شرکت کرده بودند.

که در این میان خانم دنیس اسکات براون همسر رابرت ونچوری از آمریکا جضور داشت.

هدف این کنگره تبادل نظر بین زنان معمار از نقاط مختلف دنیا و همچنین تشویق آنها در پیشبرد کارهای معماری و شهرسازی و به وجود آوردن فرصتی برای آنان، به خصوص زنان ایرانی برای تبادل عقاید و نظرات و نمایش آثارشان در معرض دید عموم بود.

به نظر نکتار پاپازیان معماری هیچ­وقت نمی‌تواند حالت عمومی و کلی داشته باشد.

هر جامعه‌ای احتیاج به معماری خاص خود دارد.

موفق‌ترین اشخاص در این مورد ژاپنی‌ها هستند.

در عین حال که معماری‌شان کاملا ژاپنی است اما مدرن و مطابق با تکنولوژی جدید هم می‌باشد.

وی معتقد است که پیروی از معماری قدیم کاری حساس و خطرناک است چراکه بکار بردن قوس و شیشه رنگی و شبکه به خودی خود نمی‌تواند باعث پدیدار شدن معماری شود.

آثار برحسته نکتار پاپازیان

  • دانشکده‌ی کشاورزی و دامپزشکی دانشگاه تبریز
  • مرکز اداری و کانون دانشجویان دانشگاه تبریز
  • بخش‌هایی از دانشگاه تبریز
  • نخستین طرح جامع تبریز
  • دانشکده‌ی تکنولوژی دانشگاه تبریز
  • مجموعه‌ی ورزشی دانشگاه تبریز
  • مدرسه‌ی پرستاری دانشگاه تبریز
  • طرح بیمارستان جمعیت شیر و خورشید تبریز
  • دانشگاه جندی‌شاپور اهواز (شهید چمران فعلی)
  • چند مرکز آموزش حرفه‌ای
  • دفاتر مرکزی جمعیت خیریه فرح پهلوی
  • ساختمان گمرک و کوی کارمندان گمرک آستارا
  • دبیرستان جامع دانشگاه بوعلی همدان
  • انستیتوی مربیان حرفه‌ای کرج
  • طرح کوی نابینایان تهران برای باشگاه لاینز
  • کتابخانه‌ی دانشگاه شیراز
  • کوی دانشجویان دانشگاه شیراز، باغ ارم
  • دانشکده‌ی کشاورزی و دانشکده‌ی دامپزشکی دانشگاه شیراز
  • دانشکده‌ی ادبیات و علوم دانشگاه شیراز
  • کتابخانه‌ی دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه شیراز
  • طرح ارتباطات کانال‌ها و تاسیسات فنی و ساختمان دانشگاه شیراز

گروه آموزشی استوارسازان

گروه آموزشی استوارسازان برای عضویت در صفحه اینستاگرام استوارسازان فقط کافی‌است کلیک کنید
امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۱ میانگین: ۵]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *