معرفی وی ری
وی ری 5 :
وی ری نرمافزار کاربردی برای ارائهی تصویر کامپیوتری است که توسط شرکت بلغاری Chaos Group توسعه داده شده است.
این شرکت در سال ۱۹۹۷ در صوفیه تاسیس شده بود.
وی ری افزونهای میباشد که در سال 2001 به شکل عمومی به جهان معرفی شد.
این موتور رندر قدرتمند توسط دو برنامه نویس نابغه اهل صوفیه بلغارستان به نامهای ولادیمیر کایلازوف و پیتر میتف خلق گردید.
ابتدا ویری به عنوان افزونهای برای نرم افزار تری دی مکس به بازار عرضه شد و بسیاری از ورژنهای آن متناسب با تری دی مکس به روز میگردید.
در ابتدا از پلاگین وی ری صرفا جهت پروژههای معماری استفاده میشد.
ولی امروزه با گسترش خیرهکننده خود در تمامی زمینههای مختلفی بکار میرود از جمله:
- تبلیغات
- صنعت خودرو
- بازیهای کامپیوتری
- جلوههای ویژه سینمایی
- پرزانته کردن محصولات شرکتی
همچنین به کاربر قدرت ایجاد نورپردازیهای طبیعی، متریالسازیهای فوقرئال، دسترسی به دوربین فولآپشن واقعی و از همه مهمتر امکان دسترسی به یک موتور رندر پرسرعت و بینظیر جهت خروجی گرفتن از پروژههای سه بعدی ساخته شده را میدهد.
پلاگین، برنامهای میباشد که به تنهایی کاربردی ندارد و بر روی یک برنامه بزرگتر دیگر نصب میشود.
قابلیتهایی را به برنامه اصلی اضافه میکند که قبل از نصب پلاگین وجود نداشته است.
مزایای پلاگین وی ری 5
- رندر تصاویر photoreal و انیمیشن بسیار بهینه سازی شده با تکنولوژی adaptive ray tracing وی ری 5
- افزایش سرعت رندر با اضافه کردن GPU رندر برای رندهای پایانی
- قابلیت حذف خودکار نویز و کاهش زمان رندر تا 50٪
- قابلیت انتخاب ray traced یا GI یا ترکیبی از دو نور برای تعادل مناسب کیفیت و سرعت رندر
- ساخت متریال های UVS سریع
- محاسبات لایت کش V-Ray تا 15٪ سریعتر شده است
- اضافه شدن رندرینگ HYBRID برای استفاده ار پردازش کارت گرافیک در V-Ray CUDA
- پشتیبانی از حافظه GPU مشترک در کارت گرافیک های سازگار با NVLink
وی ری 5 برای چه نرمافزاری در دسکتاپ کاربرد دارد؟
- Autodesk 3ds Max
- Autodesk Revit
- مایا (Maya)
- مودو (Modo)
- Nuke
- Rhinoceros
- SketchUp
- Softimage
- Blender
کیفیت و قدرت رندرینگ وی ری 5
عوامل متعددی در ایجاد رندر سریع تاثیرگذار است از جمله مدلینگ خوب در نرمافزارهای سه بعدی سازی به خصوص تری دی مکس میباشد.
قبل از ایجاد رندری رئال باید تنظیمات وی ری و صحنهای که قرار است رندر شود آماده گردد.
همچنین سرعت در رندرینگ علاوه بر عوامل فنی بستگی به دستگاهی که با آن رندر میگیریم نیز دارد.
اما میتوان با اطمینان بیان کرد که موتور رندری سریعتر نسبت به رقبا است.
از این رو از آنجا که زمان برای معماران و کسانی که با نرمافزار کار میکنند بسیار ارزشمند است.
موتور رندر وی ری پلاگین رندرینگ مناسبتری میباشد.
قابلیت Adaptive Dome Light وی ری 5
از زمانی که وی ری 3 منتشر شد بسیاری از کاربران متوجه شدند که میتونند با کمترین میزان تغییرات پارامترها و تنظیمات، رندرهای خوبی بگیرند.
بعضی از بخشهای تنظیمات رندر مثل بخشهای مختلف Sampling در صرفهجویی زمان به شکل بسیار خوبی بهینه شده بود.
اینجا بود که شروعی بر این عبارت Chaos Group بود که تاکید میکرد:
“ما وی ری رو هوشمندتر کردیم”
در اخبار جدیدی که از وی ری 5 Vray Next منتشر شده شاهد به کارگیری هر چه بیشتر از این عبارت هستیم.
اتفاقات جالبی رخ داد و مقدمهای بر هر چه هوشمندتر شدن در وی ری 5 شد.
این بود که نیاز به ست کردن Sampling برای تک تک اجزای محیط کاربردش رو از دست داد از جمله:
- نور
- دوربین
- متریال
V-Ray برای نقاطی که دارای نویز بیشتری بودن تصمیم میگرفت که Sampling بیشتری استفاده کنه و برای نقاطی که اصطلاحا Clean و بدون مشکل بودن Sampling کمتری استفاده میکرد.
موضوع جالبی که در وی ری 5 شاهدش خواهیم بود، اینه که Sampling هوشمند به اکثر بخشهای V-Ray نفوذ کرده است.
این بار شاهد استفاده از اون در Dome Light با نام Adaptive Dome Light هستیم.
Dome Light که عموما برای Image Based Lighting با استفاده از فایلهای HDR استفاده میشود.
معمولا حجم زیادی از Sampling در محیط به وجود میاید که این موضوع در رندر محیطهای داخلی بسیار محسوستر است.
زیرا مقدار کمی از نور Dome Light از طریق یک شکاف یا پنجره وارد محیط میشود.
برای حل این مشکل تعدادی Skylight Portal برای بخشهای ورودی نور محیط داخلی به جهت هدایت Direct Light Samples به داخل، در نظر گرفته میشد.
Adaptive Dome Light با استفاده از پروسه Light Cache، یاد میگیره که چه بخشهایی از نورش بیشترین تاثیر رو بر روی محیط میذارند.
Sampling وی ری 5:
بر همین اساس بخشهایی که نیاز به Sampling بیشتری دارن رو به میزان مناسب Sampling اضافه میکند.
که این یک اتفاق فوقالعادست و شما از این پس نگرانی زیادی بابت محیطهایی از جمله محیطهای داخلی که نیاز به استفاده از Dome Light و روشن شدن به این شیوه دارن و نتایج رندر دارای میزان زیادی از Noise بود رو نخواهید داشت.
چون Sampling هوشمند V-Ray که به Dome Light هم اضافه شده به یاری شما میاد و تقریبا این دسته از مشکلات رو برطرف میکند.
اما موضوع دیگهای که میشه به آن اشاره کرد، سرعت بیشتر رندر با Adaptive Dome Light هست.
میتونه بسته به پیچیدگی محیط و نوع فایل HDR استفاده شده، سرعت رندر رو بین 10 تا 700 درصد افزایش بده.
یادتون باشه که مدت زمان رندر، بستگی بالایی به Sampling و Light Rayها داره و برای گرفتن رندرهای بهتر نیاز به مقادیر بالایی از این فاکتورها داریم.
Chaos Group در تمامی بخشهای مرتبط با این فاکتورها در حال هوشمند سازی وی ری 5 هست تا با تشخیص درست میزان مقادیر مختلف و آنالیز درست محیط، بیشترین میزان بهینه سازی در پارامترها رو انجام دهد.
ظاهرا این کمپانی به میزان بالایی از این هوشمندسازی در مورد یکی از پر استفادهترین نورهای مورد استفاده در تولیدات CG رسیده.
به عنوان نکته آخر در مورد Adaptive Dome Light:
که این نور، هم در رندرهای با استفاده از CPU و همچنین در رندرهایی که با استفاده از GPU در V-Ray RT گرفته میشوند میتونه مورد استفاده قرار بگیره و تمامی قدرت خودش رو به نمایش بذاره.
قابلیت Vray RT در وی ری 5
در وی ری 5 (V-Ray Next) توجه زیادی هم به V-Ray RT شده و امکانات خوبی به این بخش اضافه گردیده.
اولین نکته، امکان استفاده از Adaptive Dome Light در V-Ray RT هست.
این خبر خوبی برای یوزرهای این بخش از V-Ray محسوب میشود.
که میتونن از این پس کیفیت بالاتر و زمان رندر کمتری رو در محیطهایی که با استفاده از Dome Light نورپردازی شدن رو تجربه کنن.
دومین مورد مربوط به ساپورت شدن Volumetric Rendering در V-Ray RT هست.
که افکتهای Volumetric مثل Environment Fog میتونن به راحتی در V-Ray RT استفاده شده و با سرعت بسیار بالایی رندر بشوند.
اما مورد سوم مربوط میشه اضافه شدن Nvidia’s Optix Denoiser.
که یک Denoiser توسعه یافته توسط کمپانی Nvidia هست.
از هوش مصنوعی بهره میبره که میتونه سرعت بسیار بالایی رو در رندرهای با استفاده از GPU ارائه بده.
این نکته رو هم متذکر بشم که Optix Denosier میتونه در رندرهای با استفاده از CPU هم مورد استفاده قرار بگیره.
Nvidia اینطور مطرح میکنه که برای توسعه Optix Denosier با استفاده از هزار محیط سه بعدی و گرفتن ده ها هزار رندر از آنها، به این ابزار که دارای هوش مصنوعی فوق العادهای هست.
تونسته شرایط و موقعیتهای مختلفی رو بیاموزه تا واکنش مناسبی در شرایط متفاوت، اون هم با استفاده از هوش مصنوعی خودش داشته باشه.
به نقل از Christopher Nichols، یکی از افراد حاضر در کمپانی Chaos Group:
این Denoiser با در نظر گرفتن سرعت بسیار بالایی که در رندرهای Real-Time داره ابزار دینویزر خیلی دقیقی نیست.
اما بهترین حدس رو بر حسب شرایط میزنه و در رندرهای Real-Time میتونه بهترین Denoiser باشه.
نکته مهم:
Optix Denoiser به عنوان یک Denoiser دوم و بیشتر برای استفاده در رندرهای Real-Time نقشش رو ایفا میکنه.
Vray Denoiser محبوب، پابرجا و بر قوت خودش باقی هست.
قابلیت VRayMtl2 Hair Shader در وی ری 5
اما متریال جدیدی که به وی ری 5 V-Ray Next اضافه شده VRayMtl2 Hair Shader هست.
که به شما اجازه میده با کنترل بسیار زیاد، رندرهای مو که همیشه چالش برانگیز و زمان بر بودن رو با زمان خیلی بهتری رندر کنین.
به سرعت بالاتری برسین و روی پارامترهای مختلف بیشتر از گذشته کنترل داشته باشین.
ظاهرا آزمایشگاه V-Ray این بار بیش از پیش، فاکتورهای دنیای واقعی رو در نظر گرفته.
با استفاده از این فاکتورها پلاگین وی ری 5 رو توسعه داده.
مثلا در مورد رنگ مو شما این بار فقط با یک تنظیم رنگ ساده برای مو طرف نیستید.
حالا لازمه پارامتری که رنگ مو در دنیای واقعی رو کنترل میکنه و Melanin نام داره رو تغییر بدین تا به نتیجه برسید.
Melanin با مقدار 0 موی سفید، با مقدار 1 موی سیاه و مقادیر بین 0 و 1 به شما بقیه رنگها رو میده.
که در دنیای واقعی هم Melanin همینطور واکنش داره.
اما Chaos Group پا رو از این فراتر هم گذاشته است.
انواع مختلف Melanin که eumelanin و pheomelanin نام دارند.
و به عنوان پارامتر برای کنترل هر چه بیشتر رنگ مو در اختیار شما قرار داده.
در حقیقت pheomelanin میزان قرمزی مو رو کنترل میکنه که پارامتری با این نام در این متریال گنجونده شده.
شما با بیشتر کردن pheomelanin به مقدار بیشتری رنگ قرمز دست پیدا کرده که حداقل پارامتر 0 و حداکثر 1 هست.
پارامتر pheomelanin روی مقدار 1 موی کاملا قرمز به شما میده.
هر چه این پارامتر به 0 نزدیکه بشه مقدار eumelanin بیشتر میشه که از قرمزی مو کم میکنه.
پس شما با پارامتر melanin میتونین میزان روشن بودن مو کنترل کنید.
با پارامتر pheomelanin نوع و میزان رنگ مو رو تعیین کنید.
Chaos Group عنوان میکند:
که پارامترهای جدید کنترل متریال Hair اینبار کاملا بر اساس فیزیولوژی مو در دنیای واقعی عمل میکنند.
از پارامترهای رنگ مو گرفته تا نوع واکنش نور به مو.
که در ابتدا ممکنه کار با این پارامترها برای شما ناآشنا و سخت باشه.
اما با درک و یادگیری کمی از بیولوژی مو، شما بسیار راحتتر و سریعتر به نتایج واقعی دست پیدا میکنید.
نکته جالب:
برای ایجاد موهایی که رنگ شدن و از رنگ طبیعی مو تبعیت نمیکنند، پارامتری با عنوان Dye Color برای ایجاد رنگ موی مصنوعی در این متریال جای گذاری شده.
دقیقا حس و حال موی رنگ شده رو القا میکنه.
جای گیری این همه پارامتر خاص و این توجه ویژه به جزییات، کاربر رو هیجان زده میکنه.
به شکلی که مشتاقانه از ابزار استفادههای خلاقانه خواهد کرد.
همچنین با تحقیق و مطالعه هر چه بیشتر روی مو در دنیای واقعی و بررسی انواع مختلف جنسهای مو، حالا Chaos Group پارامترهای مختلفی رو برای تنظیم هر چه بیشتر Glossiness ، Highlight و Softness در این متریال گنجانده.
تا شما به بهترین روش ممکن متریال مو رو بسازین و رندرهای خودتون رو به شکلی عالیتر از گذشته بگیرید.
دیگر امکانات در وی ری 5
- ساپورت شدن شیدرهای OSL
- قرار گرفتن یک سوییچ جدید برای عوض کردن متریالهای روی یک جسم.
که میتونه در مقایسه متریالها در رندر و همچنین تهیه Render Element های مختلف مورد استفاده قرار بگیره.
- استفاده از Vray Denoiser برای تمامی Render Element ها که نیاز به این گزینه واقعا در گذشته به شدت احساس میشد.
در صورتی که این امکان فقط و فقط برای رندر اصلی وجود داره ولی از این به بعد همه Render Elementها امکان Denoise شدن رو دارن.
- تغییرات جالب و کاربردی در V-Ray Frame Buffer
- اضافه شدن امکان تغییر نوع نور (Light Type) از طریق V-Ray Light Lister
- امکان استفاده از مدیفایر XForm برای VRayVolumeGrid
کاری از گروه آموزشی استوارسازان
گروه آموزشی استوارسازان برای عضویت در صفحه اینستاگرام استوارسازان فقط کافیاست کلیک کنید صفحه رسمی Chaos Group در اینستاگرام
اموزش وی ری میخاستم بصورت کامل
سلام و عرض ادب در حال حاضر آموزش این نرم افرار رو موجود نداریم.