زندگینامه پیتر آیزنمن
پیتر آیزنمن یک معمار و یک معلم میباشد پیتر آیزنمن در ۱۱ اگوست سال ۱۹۳۲ در نيویورك، ايالت نيوجرسی در خانواده یهودی به دنيا آمد.
دوران تحصیلات پیتر آیزنمن
پیتر آیزنمن مدرك ليسانس معماری خود را از دانشگاه كرنل، مدرك فوق ليسانس خود را از دانشگاه كلمبيا و دكترای خود را ازدانشگاه كمبريج دريافت كرد.
به او یک دكترای افتخاری هنرهای زيبا از طرف دانشگاه ايلينويز شیکاگو اهدا گردیده است.
شروع کاری پیتر آیزنمن
در سال 1967 وی انستیتو نیویورک را برای دانشجویان معماری و شهرسازی تاسیس کرد.
پیتر آیزنمن ساختمانها را با دو معيار میسنجد يكی اينكه چه مدت در تعلق به حال باقی میمانند و ديگر اينكه چه مدت در تاريخ خودشان را حفظ میكنند.
آغاز به اجرای طرحهای آزمایشی دهگانهای نمود که از قبل، آنها را در ذهن خود داشت.
از میان این طرحهای جالب، تنها ۴ موردشان اجرایی شدند و چنان موفقیتی را برای آیزنمن به همراه داشتند که سبب شدند نام او سریعا جهانی شود.
همین موضوع، باعث آشنایی او با چهار نفر از معماران بزرگی گشت که بعدها در کنار او، لقب ۵ معمار بزرگ شهر نیویورک را گرفتند.
پیتر آیزنمن معتقد است كه: بعضی از ساختمانهای كنونی بودن خود را از دست ميدهند و هرگز جزئی از تاريخ نمیشوند.
ساختمانها میتوانند 50 تا 100 سال تعلق به حال داشته باشند.
او در حال حاضر تنها مبحثی را كه در دانشگاه تدرس میكند مربوط به پالاديو است.
در كار پالديو چيزی است كه او شيفته آن است و آن اختراع تيپولوژی است.
اختراع (تيپولوژی اجتماعی و فرم ساختمانی) كه با ديگر كارهای زمانهاش در يك رديف قرار نمیگيرند.
بايد اقرار كرد كه ما هنوز مشغول ساختن ويلاهای پالاديویی هستيم.
اين موضوع آيزنمن را برانگیخته که پست مدرننیسمها پالادیو را به خاطر اینکه جایی در اصول فکری انها ندارد سرکوب کردهاند و پالاديو را در حاشيه گذاشتهاند.
گمانه میزنیم که وجه اشتراک پالادیو و آیزنمن در این است که هر دو به عقیده منتقدانشان ارتباطشان با تاریخ قطع شده است.
آغاز دوران حرفهای پیتر آیزنمن
در سال ۱۹۸۰ پس از سالها تدریس و نوشتن کتاب و نوشتن تئوریهای قابل قبول، کار حرفهای خود را در زمینهی طراحی و ساختن آغاز کرد که شامل خانههایی با مقیاس بزرگ و پروژههای شهری و نیز فعالیتهایی در زمینهی آموزش دانشگاهی و یک سری خانههای شخصی بود.
پیتر آیزنمن تا سال ۱۹۸۲ به عنوان بنیانگذار و مدیر انستیتو معماری و شهرسازی بوده و به عنوان منبع تفکر و اندیشه برای نقد معماری به شمار میآمد.
در بینال پنجم هم او یکی از دو معماری بود که به عنوان نمایندهی ایالات متحده شرکت داشت و پروژههای ارائه شده توسط ایشان در موزهها و گالریهای سرتاسر دنیا نمایش داده شد.
نقطه شروع آيزنمن آيين افلاطونی است.
تفكر آيزنمن غيردينی است و چنين تفكری در شرايط امروزی اين احساس را به دست میدهدكه كاملا از اين گونه مسائل (مسائل دینی) جداست.
معماری پیتر آیزنمن میكوشد تا در سايه تحريك تخيل و تصور و پذيرش نامتعارفها از دام ماليخوليا بگريزد.
به اين ترتيب كه اينها را به عنوان عناصری مثبت در ساختن مكان جديدی برای لامكانها يا مامنی كه در آن معمار اراده فرماتيو خود را باز شناسد تلقی ميكند.
پیتر آيزنمن معمار فرمهای مكعبی و سری خانههای 1 تا 10 به سمتی پيش میرود كه مسئله مكان در پيش زمينه قرار گرفته است.
با اين حال او كاری به ديگران ندارد وی با روح نوستالژيك هوشمندانه و نبوغ خود خيال میكند كه میتواند مكان را در تسلط خويش در آورد و معماری خويش را بر آن بنا نهد.
چنين به نظر میرسد كه معماری آيزنمن درسالهای اخير بر موقعيت تبعيدیاش همچنان پای میفشارد.
اين معماری اعم از اينكه در شهرها ساخته شود يا در محيطهای دانشگاهی و يا در توابع وحومههای شهری، در آنچه كه خلق میكند، ريشه ندارد.
معماری مورد علاقه آيزنمن معماري پالاديو ( لوكوربوزيه – تراينی –مورتی) كاملا عكس اين معماری است.
مقاوم در برابر زيبايی شناسی روحانی و كوشا درجهت حفظ و موجوديت فرم هوگو فريد ريشه در تفسير خود بر كتاب ( “فلسفه كمپوزيسيون” اثر ادگار آلن پو) به نكتهای برمیخورد كه تمام تازگی شعر آلن پو در آن است.
معماری اخير پیتر آیزنمن نيز همين روال را طی ميكند معنی و دلالت اوليه كه بايستی از راه زبان فرمال به بيان درآيد وجود ندارد.
روش پیتر آیزنمن در عمل معماری، كاملا عكس درك كلاسيك گرته برداری و اصل تقليد به مثابه پايه های اساسی كار معماری است.
تقليدی در كار نيست نه از آلونكی ابتدايی و نه از نظام طبيعت و نه از منابع عظيم زندگی مدرن اجتماعی، هيچ نشانی نيز از درك معماری مبتنی بر تكميل مدلهای الگويی يا درسهای تاريخی وجود ندارد.
شايد در عصر حاضر معمار ديگری نباشد كه چنين آشكارا از تمام مفاهيم تكاملی زيبايی شناسی معماری و پايههای تاريخی آن فاصله گرفته باشد و معماری او با كلماتی بیبديل از بینظمی جهان مدرن، ضعف عمل انسانی و ناتوانی و فتور دانش ما و از محيط سخن میگويد.
این خود اثر است كه به زبان سخن میگشايد، اما اين سخن قصهگويی به روال رايج نيست، كه اين خانه شبيه فلان است و اين مكان مثل بهمان.
منتهای معماری او خود به عنوان مفهوم اين مكانها و ثبات ساختاری و حقيقت هندسه، در برداشتی كه بر تاكيد ها و نفیها و بر شك و ابهام استوار است پرسش بر انگيز هستند
اما معماری او بعد تاويلی نيز دارد به گونهای كه تفسير يك عمل به معنی اجرای آن است درست مثل پيانيستی كه متن نوشته شده موسيقی را می نوازد شرط تاويلی معماری آيزنمن در توليد و ساخت و بيان زمان و فضا شرط التزامی است
سخنان پیتر آیزنمن
- ادعا نمی کنم که معماری من بومی است، ولی همیشه کار خود را از زمینه شروع میکنم.
- اگر کارفرما متقاعد شود که معمار میداند دارد چه کار میکند، گام اصلی برداشته شده است.
- توانایی فکر کردن از طریق خط کشیدن در معماران و دانشجویان امروزی نیست.
- مردم خیلی باهوشتر از چیزی هستند که ما معماران تصور میکنیم. آنها به شکل شهودی میفهمند «ایده» چه مفهومی دارد.
جوایز و افتخارات پیتر آیزنمن
بورس تحصيلي گوين هايم (۱۹۷۶)
جايزه ( برانئر) از آكادمی هنر وادبيات و جايزه بين المللی برای هنر
جایزه خرس سنگی از بینال معماری در ونیز ( ۱۹۸۵)
جايزه افتخاری از انستيتو معماری آمريكا در اهايو (۱۹۸۹)
جايزه بين المللی برای طراحی شركت مركزی( كوزميئی سانگيو) در توكيوی ژاپن (۱۹۹۱)
آثار معمار بزرگ پیتر آیزنمن
- مرکز گردهمایی بزرگ کلمبوس
- مجموعه راینهارت
- کلیسای سال ۲۰۰۰
- سالن کنسرت بروژ، بلژیک
- باغ رد پای گمشده
- (Waxner) مرکز ومستر
- هتل المپیک بانیولس
- خانه گواردیولای اسپانیا
- خانه دوم
کاری از گروه آموزشی استوارسازان
گروه آموزشی استوارسازان برای عضویت در صفحه اینستاگرام استوارسازان فقط کافیاست کلیک کنید وبسایت رسمی پیتر آیزنمن
سپاسگذارم از شما
قربان شما، ارادتمندیم.
پینگ بک: زندگینامه و معرفی آثار برنارد چومی – استوار پلاس
سلام
هنوز این معمار زندست؟
بله هنوز زنده هستند دوست عزیز